Modern și elegant, noul PEUGEOT 308 a ajuns pe piața din Franța în septembrie 2021, vehicul ce continuă linia „Seria 300”, cea mai de succes din istoria mărcii PEUGEOT, inaugurată în 1932 cu PEUGEOT 301. De la PEUGEOT 301 la Noul PEUGEOT 308, s-au succedat 10 generații, precum și 90 de ani de istorie auto și progrese tehnice. PEUGEOT 303 este singura generație care nu a existat niciodată! – o excepție de la modelele succesive este 309, lansat între 305 și 306 – cu două titluri de Mașina Anului din anul 2000 și o participare de excepție la cursele de raliuri.
Modelele din seria 300 PEUGEOT sunt mașini compacte, situate între sedanul de mici dimensiuni și mașina de familie. În ultimii 90 de ani, aceste modele au fost produse, în totalitate sau parțial, la fabrica PEUGEOT din Sochaux – cu excepția modelului PEUGEOT 309, fabricat la uzina din Poissy, și a noii generații de modele, produsă la Mulhouse.
La începutul anilor 1930, în plină criză economică, marca PEUGEOT răspundea cerințelor clienților exigenți prin lansarea modelului PEUGEOT 301, comercializat în perioada 1932-1936 ca sedan, limuzină, coupé, cabriolet și roadster. Propulsat de un motor de 1.465 cm3 care dezvolta 35 CP, 301 a fost produs în 70.500 de unități.
301 a fost succedat de PEUGEOT 302 în 1936, produs în 25.100 de exemplare, până în anul 1938. Într-o perioadă în care producătorii auto descopereau aerodinamica, 302 era un exemplu în acest sens: cu farurile integrate situate în spatele grilei radiatorului, 302 propunea o parte frontală pură, ce adopta stilul „fuseau Sochaux” inaugurat de modelul PEUGEOT 402. Acesta din urmă a cunoscut un mare succes, iar Marca a decis să folosească aceeași linie pentru gama sa „intermediară”, întruchipată de PEUGEOT 302. Această mașină putea să atingă viteza halucinantă de 100 km/h.
Războiul a întrerupt cursul Serii 300, iar PEUGEOT 303 nu a existat niciodată: această serie a fost suspendată timp de trei decenii, până la lansarea modelului PEUGEOT 304, prezentat în 1969 la Salonul Auto de la Paris. 304 a fost disponibil în versiunile sedan, coupé, cabriolet, break și break „utilitar”. PEUGEOT 304 și-a propus să ocupe segmentul de dimensiuni medii și a păstrat baza tehnică a modelului PEUGEOT 204. Cu toate acestea, se deosebea de 204 prin partea frontală cu grilă verticală și o lungime cu 15 cm mai mare pentru versiunea sedan (4,14 m față de 3,99 m), dar cu doar 2 cm mai mare în versiunea break (3,99 m față de 3,97 m pentru 204). PEUGEOT 304 a păstrat de la 204 ampatamentul și partea centrală a caroseriei. Partea din spate a fost mai lungă. Partea din față modernizată, cu faruri trapezoidale, era asemănătoare cu cea propusă de PEUGEOT 504. 304 era impresionant de spațios, o condiție esențială pentru un sedan de familie.
Peugeot 304 a fost produs în perioada 1969-1979 în aproximativ 1.200.000 de unități și a fost un mare succes comercial. Între 1970 și 1972, marca PEUGEOT a lansat modelul 304 și în Statele Unite. Mașina era prea mică pentru piața americană și a fost vândută în doar 4.000 de exemplare. În 1973, 304 a primit un facelift, iar în 1975, versiunile coupé și cabriolet au dispărut. Versiunea sedan a fost comercializată până în anul 1979.
PEUGEOT 305 a fost lansat în Europa în 1977, ca succesor al modelului PEUGEOT 304. Au fost disponibile două versiuni de caroserie: un sedan cu 4 uși și un break cu 5 uși, cu bancheta spate ce putea fi rabatată pe jumătate. Dezvoltat în colaborare cu Pininfarina, break-ul a fost disponibil în versiune comercială. PEUGEOT 305 a fost un pas înainte pentru platforma modelului PEUGEOT 304 și motorul său pe benzină de 1,3 litri. S-a remarcat în fața concurenței străine prin tracțiunea față, motorul în poziție transversală și cele 4 roți independente. Cu o ținută de drum de referință, un interior spațios și un confort demn de segmentele superioare, PEUGEOT 305 s-a impus rapid pe piață. Modelul a fost produs în peste 1,6 milioane de unități, în toate versiunile de caroserie.
Sedanul PEUGEOT 305 a servit drept bază pentru programul experimental VERA, conceput pentru a îmbunătăți eficiența consumului de combustibil al mașinilor din generația viitoare. Primul prototip VERA 01, dezvăluit în 1981, afișa o masă redusă cu 20% și o rezistență aerodinamică redusă cu 30%. Desfășurat pe parcursul a 5 ani, cu activități extinse privind modul de funcționare a motoarelor, programul VERA a avut o influență considerabilă asupra dezvoltării modelelor Peugeot 205, 405 și apoi 605.
Lansarea modelului PEUGEOT 309 în 1985 a încetinit vânzările lui 305, a cărui carieră s-a încheiat în 1989. 305 a fost, de fapt, succedat de PEUGEOT 405, și nu de 309, în 1987.
Produs în perioada 1985-1994 la Poissy, în Spania și Marea Britanie, PEUGEOT 309 a fost prima mașină cu adevărat „compactă” a Mărcii, în sensul modern: nu mai era o mașină clasică cu 4 uși, ca și 304 sau 305, ci un hatchback. Cu o lungime de 4,05 m, 309 era cu 19 cm mai compact decât un 305 (4,24 m în versiunea sedan). Inspirat de Talbot Horizon, dar cu un stil propriu, 309 a împrumutat platforma și ușile modelului PEUGEOT 205, cu secțiuni alungite în față și spate și o bulă de sticlă ce reprezenta hayon-ul său.
Lansat în versiunea cu 5 uși, 309 a fost propus și în versiunea cu 3 uși doi ani mai târziu, în 1987. Cu această ocazie a apărut 309 GTI, propulsat de motorul de 1,9 litri și 130 CP al lui 205 GTI. 309 GTI accelera de la 0 la 100 km/h în 8 secunde și atingea o viteză maximă de 205 km/h. În 1989, 309 GTI a primit motorul MI16 de 160 CP de la PEUGEOT 405, devenind 309 GTI 16, o formidabilă mașină sport compactă, care s-a impus în fața concurenței. Cariera lui 309 s-a încheiat în 1994. A fost vândut în peste 1,6 milioane de unități.
În februarie 1993, Marca a lansat modelul PEUGEOT 306. Acesta a înlocuit vârful de gamă PEUGEOT 205, dar și PEUGEOT 309. A devenit un best-seller în categoria sa și a fost produs și asamblat în nu mai puțin de 9 locații din întreaga lume, până în 2002. Disponibil din 1993 în versiuni cu 3 și 5 uși, în 1994 i s-a alăturat în gamă o versiune cu 4 uși și o decapotabilă atractivă.
Proiectată și construită de Pininfarina, aceasta din urmă a fost votată „Cea mai frumoasă decapotabilă” a anului la Salonul Auto de la Geneva din 1994 și „Decapotabila Anului” în 1998.
Ținuta de drum oferită de PEUGEOT 306 a devenit, din nou, o referință; a fost pusă în evidență în special pe versiunile sportive: PEUGEOT 306 XSI și PEUGEOT 306 S16.
O versiune spectaculoasă și memorabilă MAXI de 285 CP a marcat marea revenire a mărcii PEUGEOT la cursele de raliuri în 1996, după o pauză de 10 ani. În 1996 și 1997, a câștigat disputatul Campionat de Raliuri al Franței cu Gilles Panizzi, dar și câteva dintre rundele pe asfalt ale Campionatului Mondial de Raliuri, provocând o profundă îngrijorare pentru mașinile de raliuri mult mai puternice, cum ar fi în Corsica în 1997 și 1998.
309 a primit un facelift în 1997, an în care a apărut și o versiune break. Producția versiunilor cu 3 și 5 uși ale lui 306 a fost oprită în 2001, când a fost prezentat înlocuitorul său, PEUGEOT 307. Cariera break-ului s-a terminat în 2002. Versiunea decapotabilă a fost produsă în continuare de Pininfarina până în 2003.
Lansat în 2001 și votat „Mașina Anului” în 2002, PEUGEOT 307 a fost un succes uriaș, cu peste 3,5 milioane de unități produse în întreaga lume. Modelul a inaugurat o nouă arhitectură semi-înaltă, cu un spațiu interior mai generos și un parbriz înclinat surprinzător de mare. Disponibil în versiunile cu 3 uși, 5 uși și break, 307 a primit în vara anului 2003 o versiune suplimentară: Coupé Cabriolet (CC), care a transferat pe segmentul compactelor conceptul inovator introdus cu succes pe modelul 206 CC. Cu plafonul său retractabil și cele 4 scaune confortabile, 307 CC a fost una dintre cele mai spațioase decapotabile ale vremii. 307 CC a stat, de asemenea, la baza versiunii sportive care a participat la Campionatul Mondial de Raliuri în 2004 și 2005, obținând 3 victorii și 26 de podiumuri.
În 2007, PEUGEOT 307 a fost succedat de o primă generație a modelului PEUGEOT 308, care a fost înlocuită cu o a doua generație în 2013, apoi o a treia, actualul 308 lansat în 2021.
PEUGEOT 308 I a fost comercializat în versiuni cu 3 uși, 5 uși și break SW, susținute din martie 2009 de o nouă generație a modelului Coupé Cabriolet CC. O versiune Coupé 308 RCZ a fost dezvăluită la Salonul Auto de la Frankfurt din 2007, iar producția a fost rapid confirmată, dând naștere modelului PEUGEOT RCZ, un frumos coupé 2+2 produs în 68.000 de unități în perioada 2010-2015, a cărui versiune de top oferea 270 CP și accelera de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde.
PEUGEOT 308 II a fost lansat în 2013. La fel ca și Peugeot 307 cu 12 ani mai devreme, a fost votat „Mașina Anului” în 2014. Modelul a marcat o evoluție în materie de stil, cu linii sobre și elegante, o vivacitate și plăcere la condus unanim apreciate, precum și un gabarit și o greutate reduse (4,27 metri lungime și o versiune de bază la 1.200 kg). 308 II propunea un habitaclu nou, cu PEUGEOT i-Cockpit, care echipa deja modelul PEUGEOT 208, și care a devenit o referință: volan compact, care reduce amplitudinea mișcărilor, oferă senzații de condus inegalabile, facilitând în același timp manevrele în oraș. Versiunea GTi a adus un plus de valoare calităților de conducere și dinamismului lui 308, ducând marca PEUGEOT într-o nouă eră a succesului.
Peugeot 308 a fost vândut în 7 milioane de unități de-a lungul primelor două generații, înainte ca noul PEUGEOT 308 III să își facă debutul. Produs la uzina din Mulhouse, modelul afișează noua emblemă a Mărcii, dezvăluită în februarie 2021, când Paugeot a inaugurat o nouă identitate de marcă. Atractiv, tehnologic și eficient, Peugeot 308 este unul dintre finaliștii pentru premiul „Mașinii Anului” 2022, al cărui rezultat va fi cunoscut la sfârșitul lunii februarie 2022.
DESPRE MARCA PEUGEOT
PEUGEOT combină standardele înalte, alura și emoția cu scopul de a fi o marcă generalistă de top la nivel mondial. Prezentă în aproape 130 de țări, marca a vândut peste 1 200 000 de modele în 2021. Pentru aniversarea a 211 ani de existență, PEUGEOT a inaugurat o nouă identitate de marcă, cu un nou logo ce afirmă personalitatea și atemporalitatea mărcii.
Cu o gama de vehicule de pasageri electrificată în procent de 80% și o gamă de vehicule comerciale electrificată în procent de 100%, Marca PEUGEOT duce mai departe tranziția energetică.
Din 2022, Peugeot va participa la Campionatul Mondial de Anduranță (WEC) cu Hypercar-ul hybrid 9×8.
Sursa: Peugeot Romania
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu